najlepszy program dla dietetyków

    Soki owocowe na diecie redukcyjnej

    Soki kuszą ludzi swoim smakiem i zapachem. Czy jednak można je wypijać od tak, jeśli jesteśmy aktualnie na diecie redukcyjnej? Dieta redukcyjna, jak sama nazwa wskazuje, to inna ładniejsza nazwa dla diety odchudzającej. Ma ona na celu zrzucenie zbędnych kilogramów. Jak mają się soki do odchudzania? Na wstępie należy zaznaczyć, że wypijanie ogromnej ilości soków jest często u dzieci przyczyną otyłości. Oczywiście wiele zależy od tego, jaki sok mamy na myśli. Są bowiem takie soki, które powstają tylko i wyłącznie z wyciśniętych owoców i warzyw, a więc soki 100%, a są też takie, w których zawartość owoców jest naprawdę niewielka.

    Wszystko zależy od tego, czy czytamy to, co jest napisane na etykiecie takiego soku. Dlaczego mogą one nie pomóc, ale wręcz zaszkodzić? Jedna szklanka standardowego soku to około 300 kilokalorii. Wbrew pozorom jest to bardzo dużo, jeśli ktoś się odchudza. Wystarczy wyobrazić sobie człowieka na diecie 1000 kalorii. Może on wypić 3 szklanki soku i praktycznie nic więcej w ciągu dnia.

    Tego typu soki działają również jak bomba w naszym organizmie. Organizm zachowuje się tak, jakby spożył duże ilości słodyczy, bo reaguje wyrzutem insuliny, która ma za zadanie zmniejszać poziom cukru we krwi i zabierać glukozę do komórek organizmu. Glukoza, której mamy w organizmie nadmiar, zostaje zamieniona na glikogen lub też ewentualnie na tłuszcze i dochodzi do ich odkładania (są to tak zwane materiały zapasowe). Wcale więc nie tyjemy, ale wręcz przeciwnie – przybieramy na wadze. Dlatego soki można zastąpić wodą. Jeśli jednak już zdecydujemy się na picie soku owocowego, to nie za dużo – wystarczy jednak szklanka do śniadania i absolutnie nic więcej, bo nasza dieta redukcyjna może się nie udać.

    Nie można jednak tak bardzo demonizować soków, bo mają one też wiele pozytywów, o których trzeba wspomnieć:

    1. 1. Prawdziwe soki ze 100% owoców i warzyw zawierają całe mnóstwo witamin. Najlepiej wyciskać takie soki samemu, a nie kupować w kartonach. Wtedy będziemy mieć pewność, że pijemy naprawdę coś niezwykle pożywnego. Witaminy są dla naszego organizmu niezbędne, bo wspomagają wiele procesów metabolicznych i nie tylko.
    2. 2. Soki posiadają najczęściej niewielki indeks glikemiczny – sok pomidorowy to nieco ponad 40, a więc mieści się w granicach najniższego progu indeksu glikemicznego. Co za tym idzie – powoduje utrzymujące się uczucie sytości i zabezpiecza przed głodem. Jest to bardzo dobry sposób na szybkie wypełnienie przewodu pokarmowego i zapomnienie o głodzie przynajmniej na jakiś czas.
    3. 3. Soki nie posiadają błonnika, czyli celulozy – spożywanie w nadmiarze błonnika jak najbardziej szkodzi, bo prowadzi do biegunek i odwodnień oraz zaburzeń wchłaniania konkretnych pierwiastków w przewodzie pokarmowym. Warto o tym pamiętać.

    Najlepiej wybierać w sklepie takie soki, które naprawdę są przygotowane z prawdziwych i soczystych owoców. Soki warzywne są zdrowsze, ale też nie wszyscy je lubią. Sok buraczany może być dobrym pomysłem na zaspokojenie głodu w ciągu dnia.

    Omijaj fast-foody z daleka!

    Chleb na diecie

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *