najlepszy program dla dietetyków

    Jak poradzić sobie z zaparciami podczas diety odchudzającej?

    Bywają bolesne i bardzo uciążliwe. Odbierają energię i powodują, że czujemy się ociężale i niedobrze. Zaparcia – bo o nich mowa – mogą wystąpić nie tylko na tle błędów żywieniowych. Przypadłość ta, często pojawia się również w trakcie diet odchudzających. Jaka jest tego przyczyna i w jaki sposób radzić sobie z tą przypadłością?

    Skąd się biorą zaparcia?
    O zaparciach mówimy wówczas, gdy wypróżnienie następuje rzadziej niż 2 razy na dzień. Główną przyczyną ich powstawania jest nieprawidłowa dieta. Co należy rozumieć pod tym pojęciem? Układ pokarmowy i trawienny to bardzo skomplikowana, ale również dość wrażliwa maszyneria, której działanie niezwykle łatwo rozregulować. Aby funkcjonowała prawidłowo, potrzebna jest jej odpowiednia ilość: płynów oraz bardzo ważnego składnika, jakim jest błonnik pokarmowy. Płyny rozrzedzają resztki pokarmu i zmiękczają je. Ułatwiają im tym samym przejście przez jelito cienkie i grube oraz opuszczenie układu pokarmowego. Z kolei błonnik zwiększa masę i objętość kału. Usprawnia też proces przechodzenia resztek pokarmowych przez jelita. Czy mogą się pojawić zaparcia w diecie odchudzającej? Niestety tak. Często problem ten pojawia się w dietach monotematycznych czyli opierających się tylko na jednym lub kilku wybranych produktach lub ich grupach. Takim przykładem może być pierwszy etap diety Dukana, w której nie wolno sięgać po warzywa ani owoce. Podobny problem, może pojawić się w przypadku diety warzywno-owocowej, która wyklucza z kolei obecność jogurtu czy kefiru. W tym drugim przypadku, problem może wywołać nadmiar błonnika, w pierwszym – jego niedostateczna ilość. Jednakże małe odstępstwo w trosce o zdrowie, nie powinno zaburzyć naszych starań o szczupłą sylwetkę.

    Jak sobie z nimi radzić?
    Najlepszym rozwiązaniem naszego problemu, jest specjalna dieta na zaparcia. Należy ją zastosować bez względu na to, czy aktualnie się odchudzamy czy nie. Takie odstępstwo, tylko przysłuży się naszemu zdrowiu. Długotrwałe zaparcia, mogą bowiem doprowadzić w rezultacie do zatrucia całego ustroju i to w dość krótkim czasie. Jest to spowodowane przez nagromadzenie szkodliwych związków, dostających się do krwioobiegu. Powstają one, gdyż zaparcia powodują zatrzymanie się w przewodzie pokarmowym resztek jedzenia. Te twardnieją i rozkładają się. Co zatem powinno znaleźć się w naszym menu? Na plan pierwszy wysuwają się wszelkiego rodzaju produkty pełnoziarniste typu: razowe pieczywo, brązowy ryż, pełnoziarniste makarony, kasza gryczana oraz mąka pełnoziarnista. Warto też sięgnąć po płatki owsiane, a także warzywa i owoce. Poleca się je, gdyż są to najbogatsze naturalne źródła błonnika pokarmowego. Co jeść na zaparcia prócz wymienionych produktów? Dobrą praktyką jest wprowadzenie do codziennego menu mlecznych produktów fermentacyjnych jak na przykład: jogurt naturalny, maślanka, kefir, mleko zsiadłe. W ich składzie znajdują się bowiem probiotyki – dobroczynne dla układu pokarmowego bakterie. Warto też sięgać po napary z ziół. Najbardziej polecane z nich to: mięta, rumianek, babka jajowata, babka piaskowa, kruszyna, rzewień, pokrzywa. Wykazują one działanie pobudzające trawienie i regulujące pracę jelit.

    Jeśli wprowadzamy dietę na zaparcia, a do tej pory w naszym menu gościły wyroby mączne lub brakowało w nich warzyw lub owoców, to nowe produkty należy wprowadzać stopniowo. Żołądek musi bowiem przyzwyczaić się do nowego sposobu odżywiania. W przeciwnym wypadku możemy spodziewać się wzdęć lub dokuczliwych gazów.

    Chociaż sukces w walce z zaparciami, zależy w ogromnej mierze od tego, co ląduje na naszych talerzach i w żołądku, nie wolno nam zapominać o aktywności fizycznej. Jest ona niezbędna do tego, aby utrzymać pracę jelit.

    Kiedy udać się do lekarza?
    Bywa niekiedy i tak, że mimo przestrzegania, tego co jeść przy zaparciach, problem nie mija lub co jakiś czas powraca. Co wtedy robić? Wówczas należy udać się bezwzględnie po pomoc lekarską. Zaparcia mogą bowiem świadczyć nie tylko o zaburzeniach, jakie wywołuje niewłaściwa dieta. Bywają one objawem chorób przewodu pokarmowego. Im wcześniej zaczniemy reagować, tym większa szansa na to, że wszystko wróci do normy.

    Jeżeli szukasz dodatkowych informacji oraz porad fachowców odnośnie zaparć, odwiedź stronę www.stopzaparciom.pl.

    Woda a walka z cukrzycą

    Idealna dieta dla osób z problemami serca

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *