najlepszy program dla dietetyków

    EUROPEJSKI DZIEŃ ŚNIADANIA WG DIETETYKA

    Na dzień 24. kwietnia 2017 roku przypada Europejski Dzień Śniadania. W związku z tym powstał tekst, który ma przybliżyć Ci – drogi czytelniku istotę spożywania posiłku, okrzykniętego „najważniejszym” w ciągu dnia. Przekonaj się dlaczego warto wstać chwilę wcześniej i zjeść pełnowartościowy posiłek z rana.

    ŚNIADANIE NA PORANNY STRES
    Jak zacząć dobrze dzień? Od pysznego śniadania! Jedzenie wywołuje poczucie odprężenia, którego tak potrzebujemy z rana. Na co dzień jesteśmy nastawieni na duży stres w szkole, w pracy, czy na uczelni. Wstajemy z myślą stawiania mu czoła, niekiedy mocno ubolewając nad rozpoczęciem dnia. Skoro jedzenie ma właściwości odprężające i wprawiające w dobry nastrój, poprzez produkcję serotoniny – hormonu szczęścia oraz endorfin, dlaczego nie wspomóc się fizjologicznym działaniem porannego posiłku? Niektórzy mogą wykorzystać ten czas na spędzenie chwili z bliskimi, jedząc wspólne śniadanie z dziećmi, partnerem, przyjacielem, usprawniając tym samym funkcjonowanie w społecznym systemie.

    ŚNIADANIE JAKO DOPALACZ
    Nie pierwszy raz przeczytasz o tym, że śniadanie dodaje energii i usprawnia pracę mózgu. Czy zastanawiałeś się jednak dlaczego? Podstawowym paliwem dla organizmu jest glukoza. To ona stanowi paliwo do pracy mięśni, tkanek, narządów, w tym mózgu! Jeżeli organizm jest w stanie niedocukrzenia (co ma miejsce po nocnym poście), wykorzystuje glikogen z mięśni, wątroby, aminokwasy i kwasy tłuszczowe do pozyskania glukozy. Niestety przemiany aminokwasów i kwasów tłuszczowych w glukozę to „większy wysiłek” dla ustroju. W związku z tym możemy czuć się wtedy osłabieni, zdekoncentrowani, czy rozdrażnieni. Co wrażliwsi, mogą uskarżać się na omdlenia z powodu hipoglikemii, która jest szczególnie niebezpieczna dla diabetyków leczonych insuliną. Te negatywne odczucia nie pomogą nam w walce z codziennością, dlatego wspomóżmy się z rana dodatkiem pełnowartościowych węglowodanów złożonych, usprawniających nasze działania z rana.

    ŚNIADANIE NA ODCHUDZANIE
    Metabolizm glukozy to ważny element w procesie odchudzania i dbania o utrzymanie ładnej, zdrowej sylwetki. Wiąże się to ze stanami hipo- i hiperglikemii. Ważne, by utrzymać stały poziom cukru w surowicy krwi, który będzie łagodnie regulowany produkcją insuliny przez trzustkę. Ona wprowadzi glukozę – „otwierając im drzwi” do komórek. Jeżeli dopuścimy do hiperglikemii – dużej dawki glukozy we krwi, trzustka wyprodukuje dużo insuliny, która „wprowadzi” cały cukier do komórek, łatwo odkładając się w późniejszych przemianach jako tłuszcz. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce zbyt często może rozwinąć się insulinooporność, prowadząc do cukrzycy typu 2. Z kolei niedocukrzenie (hipoglikemia) to czynnik stresowy dla organizmu, który m.in. przysporzy wzrost apetytu i ochotę na niezdrowe, wysokokaloryczne zachcianki. Wychodząc z domu bez śniadania jest większa szansa, że sięgniemy po coś „pod ręką”, a zazwyczaj nie będzie to sałatka 😉
    INNE POWODY DO JEDZENIA ŚNIADANIA
    Oprócz tak pożądanej, ładnej sylwetki, dobrego nastroju i sprawności intelektualnej, są jeszcze inne powody, by nie omijać śniadania. Do nich należą m.in.:
    • Przyjmowanie niektórych leków – Część leków wymaga od pacjentów zjedzenia posiłku, a opuszczenie go może zmieniać biodostępność leku, czy działać uszkadzająco na błonę śluzową przewodu pokarmowego. Ważne, by skonsultować z lekarzem lub dietetykiem jak zachowuje się lek na czczo i po zjedzeniu oraz porozmawiać o wpływie konkretnych składników na metabolizm leku!
    • Poranne treningi – jeżeli jesteś zwolennikiem porannych treningów, koniecznie zjedz posiłek potrenigowy. Niektóre formy ćwiczeń wymagają również lekkiego posiłku przed aktywnością, w zależności od jej intensywności. Nie odmawiaj sobie regeneracji, która jest kluczowym elementem treningu.
    • Niskie pH żołądka na czczo – żołądek na czczo przed posiłkiem produkuje soki trawienne o bardzo kwaśnym odczynie. Kwas ten ma żrące działanie na błonę śluzową i może prowadzić do powstawania nadżerek. Przyjmowanie jedzenia „rozcieńcza” soki trawienne, podwyższając pH oraz działa osłaniająco na błonę śluzową.
    • Odpowiednia ilość porcji warzyw i owoców – jeśli zmniejszymy ilość spożywanych posiłków, narażamy się na małą różnorodność diety i ryzyko przyjęcia niewystarczającej, zalecanej liczby porcji warzyw i owoców. Dla przypomnienia w każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa lub owoce aby uzyskać 5 porcji w ciągu dnia.

    CO NA ŚNIADANIE? – PROPOZYCJE OD DITETYKA

    W śniadaniu powinny znaleźć się produkty które wniosą do posiłku źródło białka, węglowodanów złożonych oraz kwasów tłuszczowych (najlepiej nienasyconych). Nie należy zapominać o porcji warzywa lub owocu. Jeżeli nie masz pomysłu na skomponowanie pełnowartościowego posiłku, skontaktuj się z dietetykiem, np. przez platformę Kcalmar.com, który przdzieli pod Twoje indywidualne potrzeby i preferencje propozycje śniadań z wyliczonymi składnikami odżywczymi w oprogramowaniu Kcalmar.pro dla dietetyków. Dzięki temu Twoje śniadania będą dobrze zbilansowane, tak samo jak i pozostałe posiłki w ciągu dnia!

    4 propozycje dań na spotkanie przy grillu

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *